یک مطالعه ی جدید بر اهمیت ورزش تاکید دارد

31 ژوئیه 2018 - در یک مطالعه ی جدید که به ارزیابی تاثیر بی تحرکی بر سلامت افراد پرداخته است، بر اهمیت تمرینات ورزشی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 تاکید شد.
محققان کانادایی دریافتند که تنها دو هفته عدم فعالیت می تواند سطح قند خون و حساسیت به انسولین را طوری تحت تأثیر قرار دهد، که حتی بیش از دو هفته فعالیت بدنی نمی تواند میزان آنها را بهبود بخشد.

در این مطالعه، افراد مسن دارای اضافه وزن که به پیش دیابت مبتلا بودند، بطور داوطلبانه تعداد قدم های خود را در طول روز به کمتر از 1000 قدم کاهش دادند، این میزان پیاده روی معادل با قدمهایی است که اکثر افرادی که خانه نشین شده اند در طول روز بر می دارند.
برای اندازه گیری سطح فعالیت شرکت کنندگان از پدومتر و مانیتورهای خاصی استفاده شد.مقدار قند خون و حساسیت به انسولین این افراد در ابتدای مطالعه و پس از دو هفته محدود کردن فعالیت و بعد از دو هفته ی دیگر که به بازیابی فعالیت خود پرداختند، اندازه گیری شد.
نتایج این تحقیق نشان داد که عدم فعالیت شروع دیابت نوع 2 را تشدید می کند، و برخی از افراد نمی توانند سطح قند خون خود را پس از بازگشت به فعالیت های طبیعی خود در طی دو هفته دوره ی ریکاوری، کاهش دهند.
دکتر Chris McGlory، نویسنده ی ارشد این مقاله و پژوهشگر مرکز دیابت کانادا در بخشKinesiology   در دانشگاه McMaster گفت: ما انتظار داشتیم که شرکت کنندگان به دیابت مبتلا شوند، اما نتایج این تحقیق نشان داد که پس از بازگشت به فعالیت عادی، این افراد نتوانستند به وضعیت سالم تری بازگردند.
شایان ذکر است که یک دوره ی دو هفته ای فعالیت مجدد، که در این مطالعه در نظر گرفته شد، دوره ی نسبتا کوتاهی است. این تحقیق برای ارزیابی میزان زمان لازم یا مقدار فعالیت بدنی مورد نیاز برای کمک به این افراد برای بازگشت به وضعیت قند خون و حساسیت به انسولین قبل از آغاز مطالعه، طراحی نشده بود.با این حال، این مطالعه بر تأثیرات نداشتن فعالیت بر سلامت بدن تأکید دارد.
غیرفعال بودن همچنین بر توده ی عضلانی و قدرت عضلات تاثیر می گذارد و همچنین شانس مقاومت در برابر انسولین را افزایش می دهد.دکتر McGlory اضافه کرد که افزایش فعالیت و ایجاد تغذیه ی مناسب و تغییرات شیوه زندگی برای افراد مبتلا به پیش دیابت بمنظور جلوگیری از پیشرفت به دیابت نوع 2 ضروری است.یافته های این تحقیق در مجله ی Gerontology منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jul/importance-of-exercise-emphasised-in-new-prediabetes-study-98501208.html